<$BlogRSDURL$>
  De vrouw in de koran (lezersbrief aan De Morgen)
Onder de titel "'Op termijn draagt wellicht geen enkele vrouw nog hoofddoek'" publiceerde De Morgen een interview met Islamkenner Kees Wagtendonk over de vrouw en de hoofddoek in de koran.

Door de beperkte vraagstelling mist het artikel enigzins de kern van de zaak. Natuurlijk is het zo dat de koran in onze moderne Westerse ogen vrouw-onvriendelijk is. Je mag dan ook niet vergeten dat de definitieve versie van het boek dateert uit de periode tussen 632 en 662. In deze optiek valt het op dat hij vrij vooruitstrevend was voor die plaats en tijd. Op het moment dat de profeet Mohamed kalief werd, had de vrouw geen rechtspositie, en was ze afhankelijk van de willekeur van haar man. Door de invoering van de aangehaalde regel, verwoord in soera 4, vers 34, werd de macht van de man bijvoorbeeld beperkt tot -in het uiterste geval- het slaan van zijn vrouw. In onze westerse ogen is dit natuurlijk ondenkbaar en onmenselijk, in het midden-oosten van de 7de eeuw was het bijna revolutionair progressief. Ook op andere vlakken was de koran voor zijn tijd vrij liberaal, en een goede zaak voor de positie van de vrouw : voor het eerst werd de vrouw erkend als rechtspersoon.

Wat mij het meeste stoort aan het artikel is de focus op de dagelijkse praktijk van de islam, waardoor de essentie van de godsdienst buiten beeld blijft. De islam die wij nu kennen is ontstaan en gegroeid in Noord-Afrika en het Midden-Oosten, in een conservatieve, bijna feodale maatschappij. De kern van de zaak is echter dat de (soenitische) islam, veel meer dan bijvoorbeeld het katholicisme, alles in zich heeft om zich aan te passen aan onze (post-) moderne samenleving. Het ontbreekt de (soenitische) islam namelijk aan een hiërarchische structuur, die de gelovige oplegt wat wel of niet strookt met de juiste geloofsleer. De concrete invulling van zijn geloof, de interpretatie van de geloofsregels voor de dagelijkse praktijk, is de verantwoordelijkheid van elke moslim individueel. Hij kan zich daarbij natuurlijk laten leiden door de geestelijkheid of de traditie, maar zolang hij de vijf "pijlers" van de islam aanvaardt en in de praktijk brengt, is er geen probleem.

In plaats van zich te laten afleiden door details als de hoofddoek, zou men zich beter daar mee bezig houden : hoe scheppen we de voorwaarden voor het ontstaan van een Westerse, Europese islam.
  ¶Berchem Groen¶
Reacties :
 

Plaats een reactie.


 
Het web log van Luc Verhelst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISSN 1781-5053

 


Subscribe with Bloglines
Listed on Blogwise
Blogarama - The Blog Directory
Multimap


Zoeken
Google

WWW
Zoek in mijn weblog
Zoek in mijn site




Laatste berichten
De VLD en de hoofddoek
Turkije
De hoofddoek : onderdrukkend en bevrijdend
District Berchem moet vrijwilligerswerk ondersteun...
Een werkdefinitie van het begrip "integratie"
Groenen, lees De Morgen !
De basis-dienstverlening van de NMBS
Stad en OCMW moeten "systeem-Pauwels" veralgemenen...
Geef gemeenten meer autonomie bij K.I. en heffing ...
De voorzitter van een district is geen districtsbu...



Archief
10/2001
11/2001
01/2002
06/2002
08/2002
10/2003
11/2003
12/2003
01/2004
02/2004
03/2004
04/2004
05/2004
06/2004
07/2004
08/2004
09/2004
10/2004
11/2004
12/2004
01/2005
02/2005
03/2005
04/2005
05/2005
06/2005
07/2005
08/2005
09/2005
10/2005
11/2005
12/2005
01/2006
02/2006
03/2006
04/2006
05/2006
06/2006
08/2006
09/2006
10/2006
11/2006
12/2006
(Ik ben mijn blog gestart op
18 februari 2004. Posts van voor deze datum
zijn teksten uit mijn archief die ik later
heb toegevoegd omwille van de eenvormigheid.)


Links
Home
Reageer !

Blogroll

Webtoday.be

Nieuws

 

 
 

Powered by Blogger





 
Het web log van Luc Verhelst

Blogger

Next blog

Flag Blog
Notify Blogger about objectionable content.
What does this mean?


Get your own blog

BlogThis!










stop racisme