<$BlogRSDURL$>
  Zeiker
’t Was dit weekend Dranouter aan Zee, en aangezien we gratis kaarten hadden via De Morgen, zijn we eens gaan kijken. Veel geluk met het weer, plezante atmosfeer, niet te veel volk, kortom een aangename dag. En goeie muziek, natuurlijk.
Op een bepaald moment was ik weer, hm, ‘trots’, om Antwerpenaar te zijn. Ik had al een tijdje met de kinderen staan wachten bij de uitgang. Die werd bewaakt door een sympathieke jongeman, die de mensen die langs daar binnen wilden, vriendelijk maar kordaat naar de ingang verwees. Over het algemeen leverde dat zo geen problemen op, het werd goed aanvaard. Behalve één keer, toen hij een ‘vriendelijk maar kordaat’ "zeikerd !" naar het hoofd geslingerd kreeg. Of beter : "zaaikerd", met onvervalst Antwerps accent.
Erg. Er moet hier in ’t stad toch iets in de lucht hangen...
  ¶Berchem Groen¶

  Kartel
Morgen is het 1 mei, de feestdag voor al wie zich in ons land progressief noemt.
In Antwerpen kan je ondermeer terecht op de Veemarkt, waar Groen! Antwerpen ontvangt, onder het motto ‘600.000 werklozen, waarom dan langer werken’.
Aan de vooravond van de feestdag blijkt Groen! een kartel te zijn aangegaan met de socialistische vakbond ABVV, en tégen de SP.a van Steve Stevaert. Zowel de vakbonden (ook het ACV doet mee) als Groen! (én de PS aan franstalige zijde) zijn voorstanders van een ‘algemene sociale bijdrage’.
Dat is een heffing op inkomsten uit beleggingen, onroerende goederen en de winsten van ondernemingen, om de sociale zekerheid te financieren, in plaats van enkel de bijdragen op lonen en weddes. Anders gezegd, door de Algemene Sociale Bijdrage zou je de loonkost voor de bedrijven wat kunnen laten zakken. Niet slecht voor onze concurrentiepositie, dacht ik.
Steve Stevaert is het daar niet mee eens. Die wil liever voort doen zoals we bezig zijn.
  ¶Berchem Groen¶

  Goedkoop
Ik lees dat Kris Peeters, CD&V’er en minister van energie, beslist heeft om het goedkope uurtarief voor elektriciteit uit te breiden naar het hele weekend, in plaats van enkel ’s nachts. Goed nieuws.
Alleen, ik begrijp hier iets niet. Met de vrijmaking van de elektriciteitsmarkt, en al die nieuwe leveranciers, wat heeft die minister hier dan nog over te zeggen ?
Zijn er trouwens geen elektriciteitsleveranciers die niet werken met zo’n goedkoop uurtarief, waar het tarief dag en nacht gelijk blijft ? Wat moeten zij nu doen ?
Eigenaardig.
Als je kan helpen, graag. Via de commentaren. Bedankt !
  ¶Berchem Groen¶

  Knoeien
Omwille van de enorme knoeiboel in de boekhouding van het Antwerpse OCMW is op 15 maart de ontvanger buitengegooid.
Blijkbaar is de ontvangerij op het OCMW niet de enige dienst waar al wel eens iets fout loopt. Want nu blijkt dat ze geknoeid hebben bij het ontslag van de ontvanger. Met als gevolg dat het ontslag vernietigd is.
Zucht.
  ¶Berchem Groen¶

  Aangifte
Gehoord op de radio deze morgen : één op 10 Antwerpse bedrijven dient geen belastingaangifte in, en krijgt dus geen belastingaanslag. Moet dus geen belasting betalen. In Brussel en Charleroi is dat 1,5 op 10.
Ik viel bijna uit mijn bed...
Het gaat blijkbaar om een jaarlijks bedrag van 35 miljoen euro. Deze bedrijven gaan binnenkort een ambtshalve aanslag in de bus krijgen, en zullen zelf moeten bewijzen dat die te hoog is.
  ¶Berchem Groen¶

  De grootste
Dat Eva Pauwels uit de lijst genomineerden voor de Grootste Belg geschrapt werd, zal niet overal op verbazing onthaald worden. Maar blijkbaar is ook Leopold II er niet in geslaagd om op de long list te geraken.
Dat is niet vanzelfsprekend. De man heeft toch heel wat gerealiseerd. Zo is half Brussel het resultaat van zijn stedenbouwkundige inzichten, en heeft hij ons land een kolonie bezorgd. Maar blijkbaar heeft de Vlaming toch voldoende historisch inzicht om te beseffen dat zijn grote daden niet opwegen tegen de -jarenlang geminimaliseerde of zelfs verzwegen- misdaden die hij begaan heeft in Congo. Ik vind dat goed nieuws !
  ¶Berchem Groen¶

  Geen splitsing
Het is ondertussen overduidelijk, B-H/V wordt niet gesplitst. Ik weet niet of ik dat jammer moet vinden of niet.
In een doorzichtige, correcte staatsstructuur zou het inderdaad misschien beter zijn om te splitsen. Als dat echter gepaard moet gaan met een enorme koehandel, dan vind ik het eerlijk gezegd de moeite allemaal niet waard. Er zijn nog enkele belangrijker zaken te regelen in dit deel van de wereld. Niet veel, maar toch enkele.
Ik zeg nu wel dat het in theorie beter zou zijn om te splitsen, maar eigenlijk klopt dat toch niet.
Als we van ons land een echte federale staat willen maken, dan praat je niet over het splitsen van B-H/V, maar over het samenvoegen, voor de Europese en federale verkiezingen (kamer en senaat) van alle kieskringen tot één nationale kieskring. Met één lijst per partij voor het hele land. Zodat Luxemburgers op West-Vlamingen kunnen stemmen, en Limburgers op Henegouwers. We stellen dan op voorhand vast hoeveel Frans- en Nederlandstalige zetels Kamer en Senaat moeten tellen, we laten alle kandidaten een taalverklaring afleggen bij het indienen van de lijsten, en kiezen maar.
Er zullen vrij snel federale partijen ontstaan (misschien niet meer dan kiesverenigingen, maar goed), en beide taalgroepen zullen veel meer aandacht hebben voor elkaars problemen.

Ofwel kunnen we natuurlijk overeenkomen van ons land gewoon op te heffen, en verder te gaan als goede buren. Wat mij betreft ook volkomen ok. Zolang we maar eindelijk eens goed kunnen beginnen te besturen.
  ¶Berchem Groen¶

  Cel
Zoals gezegd, we hadden zaterdag-avond wat geduw en getrek in Berchem. Ik sprak vanavond met de broer van twee van de arrestanten. Blijkbaar zitten die vandaag, 3 dagen na de incidenten, nog steeds in de cel. Dat verbaast me een beetje, vooral omdat één van hen pas na het incident ter plaatse kwam. Hij zou meegenomen zijn naar het commissariaat omdat hij, toen hij zijn jongere broer in de combi zag zitten, aanbood om mee te rijden, om te bemiddelen. (En toen van de agent het antwoord kreeg : "Zeker manneke, natuurlijk mag jij mee. <grijns>")
  ¶Berchem Groen¶

  Benedictus
Het is dus Ratzinger geworden. Om met de woorden van de VRT-journalist wiens naam ik nu kwijt ben (al eens geprobeerd om een wie-is-wie-bij-de-vrt te vinden ?) te spreken : er zullen in heel wat Vlaamse huiskamers heiligen worden aangeroepen die dat niet gewoon zijn... Zijn standpunten worden in Vlaanderen blijkbaar niet echt als mainstream beschouwd.
  ¶Berchem Groen¶

  Daydream
Het gebeurt niet vaak, maar vandaag was ik aangenaam verrast door een reclamespot, de nieuwe van Mercator voor hun woningverzekering. Mooi opgebouwd, de boodschap goed in beelden vertaald, en een pittig einde. Vakwerk.
  ¶Berchem Groen¶

  B-H/V
Zal de regering nu echt vallen over de splitsing van Brussel-Halle/Vilvoorde ?
En wat hebben we dan bereikt ? Dat ons land opnieuw een paar maanden maar amper bestuurd wordt, en dat het arrondissement nog altijd niet gesplitst is.
Wat een nonsens.
  ¶Berchem Groen¶

  Relletjes
We hebben zaterdagavond een relletje gehad, in Berchem, tussen de politie en een 200-tal jongeren. Even na 6 uur ’s avonds is er een frontale aanrijding geweest tussen een zwarte BMW en een andere auto. Het heeft een kwartiertje geduurd voor de politie er was. Bij de afwikkeling van het ongeval is er dan blijkbaar iets voorgevallen.
Ik ben er toevallig twee keer gepasseerd, één keer met de auto, toen het ongeval pas gebeurd was, en 10 minuutjes later nog eens, te voet. Toen stonden er al zo’n 30 jongeren. Ik heb nog even gepraat met enkele onder hen, maar ik had absoluut niet de indruk dat er iets op til was.
Maar blijkbaar is er dan toch wat trek- en duwwerk geweest. Jammer.
Het geval toont nog maar eens aan : we moeten er absoluut voor zorgen dat de jongeren in onze wijken een fatsoenlijke job hebben, fatsoenlijke huisvesting, fatsoenlijk onderwijs, en een goeie vrijetijdsbesteding. Zolang dat niet gebeurt, blijven de frustraties zich ophopen, en kan elk banaal incident aanleiding zijn tot niet meer zó’n banale incidenten.
Update : blijkbaar was ik toch wat vooringenomen in mijn beoordeling hierboven. Uit wat ik nu verneem, uit de krant, en uit gesprekken met direct betrokkenen, blijkt dat de verantwoordelijkheid van de escalatie voor een bijzonder groot stuk ligt bij de onervarenheid en de terrein-onbekendheid van de betrokken politie-agenten. Het zou nuttig zijn moesten onze ordehandhavers wat opleiding in crisisbeheersing krijgen.
En er moet absoluut gewerkt worden aan het onderlinge vertrouwen, tussen politie en allochtone jongeren.
  ¶Berchem Groen¶

  Geen standpunt
Ik zapte daarnet voorbij de heruitzending van ‘Wakker op Zondag’ van de Antwerpse televisie ATV.
Schepenen Marc Van Peel (CD&V, schepen van personeel) en Robert Voorhamme (SP.a) en oppositieraadslid Jan Penris (van de racistische partij) waren ondermeer te gast om te praten over het personeelsbeleid van de stad Antwerpen, en de meer dan 200 aanwervingen die er aan komen.
Een mooi staaltje van verschil in verbale en non-verbale communicatie gezien. Op een gegeven moment zei Van Peel (en hij meende het, waarschijnlijk zelfs terecht) dat het imago van de Antwerpse ambtenaar de laatste tijd aanzienlijk is verbeterd. Vroeger had die een nogal duf imago, tegenwoordig is dat veel dynamischer. Dixit Van Peel, hét gezicht van het personeelsbeleid van Antwerpen. Die er -eerlijk gezegd- bij zat als een duffe duif die op sterven na dood is. (Geflankeerd door Voorhamme, die al niet veel hipper is. Wie is die man zijn kapper eigenlijk ?)
Alsof kardinaal Joos zou komen vertellen dat de kerk openstaat voor iedereen, ongeacht hun geaardheid.
(Maar voor alle duidelijkheid, Van Peel had dus wel gelijk !)
Maar echt van mijn stoel viel ik pas bij een tussenkomst van ons aller Jan Penris, één van de aanvoerders van het Belang.
De moderatrice gaf hem een mooi balletje, dat hij maar in te koppen had : "En wat is het standpunt van het Vlaams Belang hierover, mijnheer Penris ?"
Je moet toch geen intensieve mediatraining gevolgd hebben om te beseffen dat je bij zo’n vraag gewoon alle tijd kan nemen om jezelf en je partij zo positief mogelijk voor te stellen. Maar wat was het antwoord van Penris : "Wij zitten niet in de meerderheid, dus wij hebben hier geen standpunt over. Wij wachten tot na de verkiezingen van 2006 om hierover een standpunt te bepalen."
Kan je het geloven ? De grootste partij van Antwerpen, de enige oppositiepartij, heeft geen standpunt over het personeelsbeleid van de stad. Het Vlaams Belang doet zelfs geen poging om het beleid van deze stad te beïnvloeden, ze wacht tot ze in de meerderheid zit. En durft dat gewoon te zeggen op tv. Wat een bende losers. "Ander en beter", dat zal wel...
  ¶Berchem Groen¶

  Professioneel
We zijn gisteren voor haar verjaardag loopschoenen gaan kopen voor mijn lieftallige echtgenote.
Ze is nogal sportief, ze heeft meegelopen in de marathon van Antwerpen, een paar keer de 10 mijl van Antwerpen en de 20 km van Brussel, dat soort zaken.
Het was de eerste keer dat ik meeging, en ik moet zeggen, ik was aangenaam verrast door de professionaliteit van de verkoper. Het was een speciaalzaak in de Gitschotellei, één van de Berchemse winkelstraten. Met enkele eenvoudige tests heeft de verkoper haar voetzolen bekeken, of ze geen platvoeten heeft, dat soort zaken, en haar manier van lopen. Dat laatste gebeurt met een video-opname, terwijl ze een paar honderd meter jogt op een loopband.
Op basis van de analyse kregen we een stapeltje schoenen voorgeschoteld, waaruit mijn vrouw dan kon kiezen. Ze mocht zelfs op straat wat gaan lopen, om het beste paar eruit te halen.
Al bij al een zeer positieve ervaring, bij onze Berchemse middenstand.
  ¶Berchem Groen¶

  Erfgoed
Het district Berchem heeft flink wat erfgoedstukken in zijn bezit, vooral als erfenis uit de periode als zelfstandige gemeente. Daar zitten enkele stukken tussen die op zichzelf interessant zijn, maar ook andere zijn het waard om bekeken te worden.
Bij de verhuis van het districtshuis uit de Kardinaal Mercierlei naar de Grote Steenweg is deze erfgoedcollectie geïnventariseerd en gedigitaliseerd. De database is in het bezit van het district.
Omdat het toch gaat om enkele waardevolle stukken, vinden we het niet meer dan logisch dat deze database ontsloten wordt naar de bevolking. Dit kan zonder veel problemen, en zeker zonder grote kosten, via de internet-site van het district.
Ik heb dit voorstel donderdag gedaan in de commissievergadering van de districtsraad van Berchem. Ik vraag me af wat de schepen van cultuur er mee gaat doen.
  ¶Berchem Groen¶

  Tijdens het werk
We zijn gisteren nog eens gaan Quicken, ik en de kinderen, op de Grote Steenweg in Berchem. Met de fiets ernaartoe, en voor het binnengaan nog even wat geld halen bij de buren.
Voor ons stond een politie-agent in uniform aan de bancontact. Mijn oudste dochter -acht jaar- heeft hem eventjes staan bekijken, en toen hij opnieuw was ingestapt in zijn combi : "Waarom kwam die agent geld afhalen ?" "Hij zal geld nodig gehad hebben, zeker ?" "En mag die dat, tijdens zijn werk ?"

Zeg nu nog dat het Antwerps stedelijk onderwijs geen kwaliteit levert. Of nee, ze heeft het natuurlijk van haar vader !
  ¶Berchem Groen¶

  Collaborateur
Het Nieuwsblad: "De Borsbeekse burgemeester Leo Vlaeymans (CD&V) : ‘De minister verkondigt flagrante onwaarheden. Hij verkondigt enerzijds geen partij te zijn, maar anderzijds collaboreerde hij duidelijk met VLM Airlines door met hen te overleggen over de te volgen strategie.’" Over Kris Peeters (ook CD&V en door sommigen minister van milieu genoemd), die inmiddels al lang beslist heeft om de Borsbeekse bomen bij het vliegveldje van Deurne om te hakken.
  ¶Berchem Groen¶

  Bomen
De Borsbeekse bomen, in de buurt van de startbaan van het vliegveldje van Deurne, blijven dus staan. (De Morgen) De tegenstanders van het kappen, het gemeentebestuur en Boomspotting, een samenwerkingsverband van Jong-Groen! en Natuurpunt, hebben voorlopig gewonnen.
De beslissing over het al dan niet kappen moet volgens de rechtbank genomen worden door de milieuminister, Kris Peeters. Dat voorspelt niet veel goeds. Gelukkig is het fort, waar de bomen staan, een beschermd gebied, dus moet het Vlaamse Gewest een strenge procedure volgen vooraleer het een kapvergunning kan uitreiken. En hebben we nog altijd de Raad van State als daar iets mis zou lopen.
De VLM gooit het voorlopig over een andere boeg : het pesten van de omwonenden : "Zolang de bomen in het Fort III niet gesnoeid worden, nemen we geen enkel risico", zegt VLM-directeur Vanneste. "De vliegtuigen landen en stijgen op in de richting van de stad." Vreemd. De voorbije halve eeuw was er nooit een probleem, en nu moeten de vliegtuigen opeens per sé over de stad vliegen.
Nog een grappig detail : het Hof van Beroep twijfelt een beetje aan het internationaal statuut van de luchthaven. LOL
  ¶Berchem Groen¶

  Berchem
Onze districtsraad staat nog eens in de gazet. Na de vaudeville rond onze ‘geliefde’ voorzitter (waar we trouwens tot het eind aan zullen vastzitten, gezien de uitspraak van de provinciegouverneur), komt de racistische partij eens in beeld.
Het VB had zes verkozenen in de raad (op een totaal van 23). Daarmee had ze één van de zwakste scores van de provincie. Sinds vorig jaar is één van de plaatsen leeg, wegens verhuis van de bezitter. Ook de opvolgers waren al uitgeput : bijna niemand die op de lijst stond, wilde blijkbaar echt zetelen voor het Belang.
Rest : 5 officiële zetels. Waarvan eigenlijk alleen Maria Strubbe echt regelmatig komt. Drie anderen zijn nooit te zien, en hun fractieleider nogal onregelmatig.
Niet dat het enig verschil zou maken. Het gebeurt zelden dat de racistische partij in onze raad echt brokken maakt. Tot vorig jaar stemden ze meestal gewoon mee met de meerderheid. Zelfs over de begroting...
Persoonlijk vind ik deze toestand een probleem. We zitten in Berchem dus zonder oppositie. Dat is niet goed voor de samenwerking in de meerderheid, maar daar hoeft het Belang zich niets van aan te trekken, integendeel. Maar het is ook niet goed voor het democratisch gehalte van de raad. Wie controleert nog echt de begroting, wie draagt nog alternatieven aan ?
Al met al goed dat we in de meerderheid over enkele sterke persoonlijkheden beschikken, die er niet voor terugdeinzen om ook de eigen schepenen af en toe kritisch te volgen...

Volgens PD (Philip Dewinter) in De Standaard moet er tegen 2006 een nieuwe VB-ploeg klaar staan. Dat zou me verbazen. Want het grootste deel van het werk in de raad gebeurt buiten de raad, bij de voorbereiding, de strategiebepaling, het opstellen van voorstellen, enzovoort. Als ze daar echt zo’n sterke ploeg zouden kunnen verzamelen, waarom gebeurt dat nu dan al niet ? Het is al jaren een probleem, ook bekend bij de partijtop. Ze hadden al lang een groepje kunnen samenstellen rond de twee overblijvende districtsraadsleden, en die de pap in de mond geven. Maar het lukt ze niet. En het zal ze (hoop ik dan maar) niet lukken voor 2006.

Hetzelfde probleem stelt zich overigens op veel meer plaatsen. De partijtop van de racistische partij weet wel van wanten, maar het plaatselijke personeel, zij die het zouden moeten waarmaken, moesten ze in de meerderheid geraken, is er gewoon niet. Een bestuur met het VB in de meerderheid is daarom bijna per definitie een slecht bestuur. Dat jammer genoeg zes jaar zijn gang zal kunnen gaan, en op die termijn heel wat naar de vaantjes kan helpen.
  ¶Berchem Groen¶

  Aanhouding Bush
Tijdnet : "Hagenaars willen kort geding voor aanhouding Bush".
Dat wordt lachen.
Ik heb een licht vermoeden dat ze hun zin niet gaan krijgen. Maar ze hebben au fond natuurlijk wel gelijk.
  ¶Berchem Groen¶

  Liberal
Wie had dat gedacht : ik ben blijkbaar een Liberal: "Liberals usually embrace freedom of choice in personal matters, but tend to support significant government control of the economy. They generally support a government-funded ‘safety net’ to help the disadvantaged, and advocate strict regulation of business. Liberals tend to favor environmental regulations, defend civil liberties and free expression, support government action to promote equality, and tolerate diverse lifestyles."
Voor alle duidelijkheid : het gaat hier om de Amerikaanse term ‘liberal’ (vertaald: ‘progressief’), in ons land vooral vertegenwoordigd door ACW’ers binnen de CD&V, door Spirit en Groen!. Onze liberalen zouden in Amerika/in deze test conservative, libertarian, maar vooral centrist genoemd worden.
Test jezelf.
  ¶Berchem Groen¶

  Loonkosten
Uit de Standaard : "Volgens de berekeningen van het consultancybureau Mercer zijn de loonkosten in België tien keer zo hoog als in Oost-Europa. Vermoedelijk zijn ze in ons land zelfs de hoogste van de hele wereld. [...] De grote verschillen zitten in de bijdragen voor de sociale zekerheid en voordelen voor werknemers."
De loonkosten in ons land zijn inderdaad hoog.
Maar we staan dan ook aan de top qua kwaliteit van het onderwijs, dat zo goed als gratis wordt verstrekt, een uitgebreid en goed onderhouden wegennet, goedkoop openbaar vervoer, uitstekende medische voorzieningen, die zeer goedkoop en voor iedereen toegankelijk zijn, goede pensioenen, enzovoort.
Het verlagen van de loonkosten van onze bedrijven zal tegelijk meebrengen dat u en ik meer zullen moeten betalen bij de dokter, dat we nog maar amper een pensioen zullen hebben, dat een treinkaartje in prijs zal stijgen, dat we schoolgeld zullen moeten betalen, willen we goed onderwijs voor onze kinderen, enzovoort.
Het probleem is niet dat wij te hoge loonkosten hebben, het probleem is dat in Oost-Europa het niveau van sociale bescherming te laag is. Het verschil in loonkost moet dus weggewerkt worden door de Oosteuropese landen te verplichten beter voor hun burgers te zorgen. Dit lijkt me een mooie opdracht voor de Europese Unie.
  ¶Berchem Groen¶

  Gezinsplanning
De VN moesten vrijdag beslissen over een omvangrijk plan met als doel over de hele wereld een kwart minder zwangere vrouwen laten sterven. De VS hebben het plan gekelderd. Bush en de zijnen zijn bang dat het plan abortus zal promoten.
"Delegaties uit het Zuiden ergeren zich blauw aan de Amerikaanse houding. Het Amerikaanse bezwaar slaat volgens Werner Fornos van het Population Institute nergens op. ‘Paragraaf acht van de tekst die elf jaar geleden in Cairo werd opgesteld, stelt duidelijk dat abortus in geen geval mag gepromoot worden als een methode voor gezinsplanning. Kan het nog duidelijker?’"
(Bron : IPS nieuwsbrief)
Of hoe de binnenlandse politiek van één land repercussies heeft over de hele wereld. En vooral de zwaksten opnieuw treft.
  ¶Berchem Groen¶

  Fries
Vanavond gelezen op een vrachtwagen : "The Best Fries From The Land".
Een Google-search levert de Poolse Farm Frites-site op.
Moet dit nu "The best fries OF the land" zijn, of klopt het toch wel, en willen ze verwijzen naar de ‘weldaden van het platteland’ ? Maar dan hadden ze toch beter "country" of "country-side" gebruikt ?
Twijfels, twijfels...
  ¶Berchem Groen¶

  NS
Gazet van Antwerpen: "Het treinverkeer in Nederland is donderdagochtend ontregeld door een computerstoring bij Utrecht. Reizigers kunnen niet reizen van en naar dit knooppunt van het spoornet.
De systemen die de seinen en wissels aansturen, liggen eruit. De Nederlandse Spoorwegen (NS) raadt reizigers aan via Utrecht niet met de trein te reizen."
Ik vraag me af wat een chaos dat wordt, daar in de buurt van Utrecht.
Of hoe kwetsbaar een samenleving wordt als ze volledig gaat vertrouwen op computersystemen, die niet de nodige zekerheid kunnen garanderen.
  ¶Berchem Groen¶

  Pro LVB
Fenomeen LVB heeft op zijn blog een lijstje met citaten gepubliceerd van voor- en tegenstanders.
Ik sta er ook tussen, met volgend citaat : "Ik ben het over het algemeen niet zo snel eens met Luc Van Braekel. Hij staat rechts van de VLD (maar gelukkig diametraal tegenover het VB), en ik heb niet zo voor de koude, gevoelloze maatschappij die hij bepleit. Maar hij slaat met zijn visie op de aanpak van het VB (verwoord in een commentaar bij Rigoureus...) wel de nagel op de kop [...]"
Vreemd genoeg staat dit in het lijstje voorstanders...
Mijn algemene appreciatie is toch nogal negatief, maar blijkbaar is het voor LVB voldoende dat ik mijn goedkeuring uitspreek over één van zijn standpunten om in zijn pro-lijstje terecht te komen.
(Overigens : zo’n positieve ingesteldheid kan ik eigenlijk wel appreciëren. Oeps, kom ik nu weer in het pro-lijstje terecht ?)
  ¶Berchem Groen¶

  Olie
Aan het huidige tempo zijn onze olievoorraden tussen nu en 40 jaar uitgeput (Le Monde Diplomatique : "Anticiper la fin du pétrole"). Alhoewel niet iedereen het daar mee eens is. Tweederde van de olievoorraad bevindt zich in het Midden-Oosten.
Er dienen zich dan ook twee problemen aan. Enerzijds uiteraard het energieprobleem, waar het grootste deel van de wereld mee te maken zal hebben. Maar ook de stabiliteit -of het verdwijnen ervan- in het Middenoosten. Een aantal regimes daar worden nu in grote mate recht gehouden door de inkomsten uit de olie. Je kan verwachten dat, wanneer de olie als inkomstenbron verdwijnt, de boel er op enkele jaren tijd zal ontploffen, met Afghaanse en Libanese toestanden tot gevolg. Om nog te zwijgen over de invloed ervan op het moslimfundamentalisme en -terrorisme.

Het energieprobleem zou opgelost moeten worden door het aanboren van nieuwe of alternatieve energiebronnen, en door verdere energiebezuinigingen. Ofwel zal je dus de ontwikkelling daarvan massaal moeten gaan subsidiëren, wat in de huidige Europese context problematisch is (concurrentieregels et.al.). Ofwel zullen de energieprijzen moeten verdrie- of verviervoudigen, zodat je de markt zelf de alternatieve energiebronnen laat ontwikkelen. Maar dat lijkt me politiek redelijk moeilijk realiseerbaar...
  ¶Berchem Groen¶

  Berlusconi
Dat is geen slecht nieuws : "De centrum-rechtse meerderheid van de Italiaanse premier Silvio Berlusconi heeft een zware nederlaag geleden bij de regionale verkiezingen. Dat blijkt uit een eerste exit poll die vandaag werd afgenomen."
Wel vreemd dat de Standaard dit een ‘centrum’-rechtse meerderheid noemt.
  ¶Berchem Groen¶

  Links
’t Is niet mijn gewoonte, maar hierbij wat interessante links :
- Struikgewas, het nieuwe Vlaamse groeps-weblog.
- De Grootste Belg, multi-media-spelletje waarmee de Vlamingen de grootste Belg zullen kiezen, en De ergste Belg, Deng's tegenhanger van de Grootste Belg.
- Het Ecohuis Antwerpen, met binnenkort een spinnententoonstelling...
  ¶Berchem Groen¶

  Dood
Nu lijkt me een geschikt moment om stil te staan bij alle AIDS-doden die de afgelopen jaren zijn gestorven. Heel wat van hen hadden nog geleefd, mochten ze condooms gebruikt hebben.
Johannes-Paulus II was een groot man, die heel wat bereikt heeft tijdens zijn pontificaat. Op bepaalde vlakken ziet de wereld er nu beter uit dan 25 jaar geleden, en daar heeft de paus zeker mee aan gewerkt.
Maar op andere vlakken zijn we er helemaal niet beter aan toe, de wereld als geheel niet, en de katholieke kerk als instituut niet. En ook daar heeft de paus mee verantwoordelijkheid.
  ¶Berchem Groen¶

  Cordon & Dedecker
PD (Philip Dewinter) heeft zijn zoveelste aanval op het cordon sanitaire ingezet. Doelwit is Jean-Marie Dedecker (VLD). Die houdt de boot af : "Ik blijf tegenstander van het cordon, maar ik ben het enige VLD-parlementslid dat er zo over denkt. De discussie is niet opnieuw aan de orde binnen onze partij."
Maar alles heeft zijn prijs natuurlijk : "Zowel de SP.A-voorzitter Steve Stevaert als de vice-premier Johan Vande Lanotte (SP.A) sloven zich uit om mij in interviews te diaboliseren. Ze proberen me ook persoonlijk te raken, door te weigeren mijn wetsvoorstel over vergoedingen voor handelaars die het slachtoffer zijn van wegwerken, goed te keuren."
Vertaald : "Als mijn wetsvoorstel wordt goedgekeurd, ga ik niet praten met het Belang".
Eens kijken hoe dat wetsvoorstel evolueert.
  ¶Berchem Groen¶

  Dissectie
Luc Barbé, kabinetschef van voormalig groen staatssecretaris Olivier Deleuze, publiceerde een internet-boek over hoe de energiesector in België tussen 1945 en 1999 georganiseerd werd. Volgens MO* een goede illustratie van Braudel’s onderscheid tussen kapitalisme en de markteconomie.
  ¶Berchem Groen¶

  Dag van de Aarde 2005
Dag van de Aarde 2005: "Sinds 1970 vieren we op Dag van de Aarde de geboorte van de moderne milieubeweging en slaan milieuverenigingen de handen in elkaar. Anno 2005 is de milieubeweging uitgegroeid tot een mondiale beweging met wereldwijd 200 miljoen sympathisanten die ijveren voor een beter milieu.
Dit jaar wordt in alle Vlaamse provincies op 24 april 2005 een Dag van de Aarde georganiseerd (in Antwerpen zelfs twee)."
  ¶Berchem Groen¶

  Houten been
"Armoede en onrecht helpen we de wereld niet uit met een project hier en noodhulp daar. Armoede en onrecht zijn meestal het gevolg van ongelijke machtsverhoudingen. Tussen mensen onderling. Tussen landen onderling."
11.11.11 kleeft geen pleisters op een houten been. Je kan hen helpen door 11.partner te worden, en maandelijks met een vast bedrag te steunen.
Niet zeker of je geschikt bent om 11.partner te worden ? Doe de test.
  ¶Berchem Groen¶

  Op sterven
Johannes Paulus ligt op sterven.
Het is natuurlijk ook voor CNN ‘Breaking News’. Gisterenavond (onze tijd) liet de zender de rector van de katholieke universiteit van New York aan het woord. Hij vertelde ondermeer dat hij een persoonlijke ontmoeting had gehad met de paus, en dat zo’n emotioneel moment vond, dat hij in tranen was uitgebarsten.
Dat bevreemdde me. OK, het is een Amerikaan, maar toch, een volwassen man, die iets bereikt heeft in zijn leven, hooggeplaatst en dus waarschijnlijk niet te naïef... Vanaf welk punt begin je te praten over godsdienstwaanzin ?
  ¶Berchem Groen¶

 
Het web log van Luc Verhelst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISSN 1781-5053

 


Subscribe with Bloglines
Listed on Blogwise
Blogarama - The Blog Directory
Multimap


Zoeken
Google

WWW
Zoek in mijn weblog
Zoek in mijn site




Laatste berichten
Ingrid, Ingrid, Ingrid...
Long heeft kanker
Kleuter geschorst
Kat in (afval-)zak
Dedecker
Recht
Brussel Noord
Klomp
Lysenplein : aflevering 2 van vele
Lysenplein



Archief
10/2001
11/2001
01/2002
06/2002
08/2002
10/2003
11/2003
12/2003
01/2004
02/2004
03/2004
04/2004
05/2004
06/2004
07/2004
08/2004
09/2004
10/2004
11/2004
12/2004
01/2005
02/2005
03/2005
04/2005
05/2005
06/2005
07/2005
08/2005
09/2005
10/2005
11/2005
12/2005
01/2006
02/2006
03/2006
04/2006
05/2006
06/2006
08/2006
09/2006
10/2006
11/2006
12/2006
(Ik ben mijn blog gestart op
18 februari 2004. Posts van voor deze datum
zijn teksten uit mijn archief die ik later
heb toegevoegd omwille van de eenvormigheid.)


Links
Home
Reageer !

Blogroll

Webtoday.be

Nieuws

 

 
 

Powered by Blogger





 
Het web log van Luc Verhelst

Blogger

Next blog

Flag Blog
Notify Blogger about objectionable content.
What does this mean?


Get your own blog

BlogThis!










stop racisme