Trein
De NMBS vraagt om de prijzen van de treinkaartjes vanaf 1 februari 2006 te verhogen met 3,85 %. Ruim meer dan de inflatie, dus.
De federale regering van liberalen en socialisten stemt er blijkbaar mee in. Niet erg vriendelijk, net nu de mobiliteit van de gewone man steeds moeilijker wordt door de hoge benzineprijzen.
Ook redelijk dom : door de hoge benzine-prijzen wordt de drempel lager om (tijdelijk) over te stappen op de trein als vervoersmiddel. Door nu de prijs van die trein te verhogen, geeft de regering het signaal dat je toch maar beter met de auto blijft rijden.
Fout bezig.
¶Berchem Groen¶
¶ 17:12 -
Stuur een mailtje !
-
Reacties :
Het openbaar vervoer is nog altijd verschrikkelijk goedkoop, he, vooral De Lijn is onklopbaar, lijkt wel. Een kleine stijging met de index is wel te verantwoorden. Tenslotte wordt het leven voor iedereen duurder, ook voor de NMBS. Maar eigenlijk zou de NMBS iets moeten doen aan haar kostenplaatje, ipv aan de inkomstenzijde te morrelen met slinkse tariefverhogingen en een hogere overheidsdotatie. Nog steeds is er personeel te veel -en te weinig, maar dan op andere diensten. Een eenvoudiger structuur zou veel meer opbrengen, dat die peanuts bij een tariefverhoging... Maar leg dat maar eens uit aan de NMBS, en z'n voogdijminister...
# gepost door Anoniem : dinsdag, oktober 11, 2005 11:03:00 p.m.
Ligt dat slechte beleid dan niet aan de managers?
# gepost door Stijn : donderdag, oktober 13, 2005 12:53:00 p.m.
Beleid wordt bepaald door managers, maar binnen de krijtlijnen die de algemene vergadering van aandeelhouders voor hen uitstippelt. En traditioneel is dat bij overheidsbedrijven maar een dikke lijn, waar niet teveel van mag afgeweken worden, en waar al heel wat zaken beslist zijn. O.a. bij de NMBS heb je nog steeds heel sterk het de macht van de overheid, en dan vooral van de bevoegde minister. Of zou het echt toeval zijn, dat JH van het kabinet van VDL was?
# gepost door Anoniem : zaterdag, oktober 15, 2005 9:43:00 p.m.