<$BlogRSDURL$>
  Zucht
Ik heb vorige week geprobeerd een treinbiljet te kopen via de website van de nmbs. Ik vind het een verrassend moderne manier van doen van de spoorwegen, om zoiets mogelijk te maken. Ik wou van Antwerpen naar Brussel en terug, een klein bedrag dus: 12 euro. Betalen wou ik met mijn kredietkaart.
Ik wil het nu niet hebben over de opbouw van de site, maar van ajax hebben ze bij de spoorwegen blijkbaar nog niet gehoord. En ik vind het vervelend dat ik goed moet opletten, of ik abonneer me op nmbs-spam.
Mijn eigenlijke ergernis betreft de manier van betalen. Je kan kiezen tussen telebankieren of betalen met je kredietkaart. Met mijn bank kan je bij de nmbs niet telebankieren, dus wordt het de kredietkaart. Blijkt dat je van de site van de nmbs wordt doorgelinkt naar de site van Fortis (mijn bank), waar je -met je kredietkaart- de betaling enkel kan uitvoeren door gebruik te maken van de digipass.
Zo’n digipas is een apparaatje waar je je pincode ingeeft, op nog wat knopjes drukt, een code ingeeft die je op de website wordt opgegeven, waarna er een getal op een scherm verschijnt dat je dan moet ingeven op de website. Dit alles voor de betaling van 12 euro.
Nu heb ik mijn digipas nooit op zak. En wilde ik het biljet kopen tijdens de middagpauze op het werk. Resultaat : ik ben het biljet gewoon aan het loket gaan kopen, vijf minuutjes voor mijn vertrek. Ik denk : "NMBS Ticket on line" is geen blijver op deze manier.

In mijn frustratie over de mislukte aankoop heb ik zowel bij de nmbs als bij Fortis een on-line klachtenformulier ingevuld. Van de nmbs heb ik vandaag, een week later, nog geen antwoord gekregen. Fortis heeft me wel geantwoord : van hen kreeg ik -als antwoord op een elektronische vraag- vandaag een ... brief ! (Waarschijnlijk hebben ze nog niet genoeg overhead-kosten.)
Hun antwoord is vrij laconiek : "Ik vrees dat u er rekening mee zal moeten houden dat een digipass een onmisbaar instrument is om in de toekomst uw betalingen via internet te kunnen uitvoeren." O ja, en het is de schuld van de nmbs.

Ik vrees dat Fortis er rekening zal moeten mee houden dat ik in de nabije toekomst een andere kredietkaart-leverancier ga opzoeken.
De nmbs en een grote Belgische bank : qua klantvriendelijkheid is het een onverwoestbare combinatie.
  ¶Berchem Groen¶
Reacties :
 
Kinepolis heeft hetzelfde probleem.
Dan heb je een visa en moet je nog zo'n digiding gaan meesleuren.
 
 
Hu. Weird. Ik heb een Visa-kaart bij Dexia, en daar koop ik sinds jaar en dag gewoon on-line bij de NMBS mee.
 
 
ik koop nog steeds aan het loket en dat gaat prima, al mogen ze soms wat vriendelijker zijn :-)
 
 
Ik betaal tegenwoordig niet meer bij de NMBS :D
 
 
@ Bartje : Stoer ! :-D

(Of bedoel je dat je baas je abonnement terugbetaalt ?...)
 
 
Ik reken de reisweg ed. thuis uit maar betalen doe ik nog altijd op het station met een gewone bankkaart. Mijn kredietkaart hou ik voor betalingen thuis op de PC.
 
 

Plaats een reactie.


 
Het web log van Luc Verhelst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISSN 1781-5053

 


Subscribe with Bloglines
Listed on Blogwise
Blogarama - The Blog Directory
Multimap


Zoeken
Google

WWW
Zoek in mijn weblog
Zoek in mijn site




Laatste berichten
GFT
Rechts
Winstbejag
Hip hip hoera !
Gokje
Vrouwenstudies
Meer geld voor districten
Peiling
Goed nieuws in Gent
Verkiezingen



Archief
10/2001
11/2001
01/2002
06/2002
08/2002
10/2003
11/2003
12/2003
01/2004
02/2004
03/2004
04/2004
05/2004
06/2004
07/2004
08/2004
09/2004
10/2004
11/2004
12/2004
01/2005
02/2005
03/2005
04/2005
05/2005
06/2005
07/2005
08/2005
09/2005
10/2005
11/2005
12/2005
01/2006
02/2006
03/2006
04/2006
05/2006
06/2006
08/2006
09/2006
10/2006
11/2006
12/2006
(Ik ben mijn blog gestart op
18 februari 2004. Posts van voor deze datum
zijn teksten uit mijn archief die ik later
heb toegevoegd omwille van de eenvormigheid.)


Links
Home
Reageer !

Blogroll

Webtoday.be

Nieuws

 

 
 

Powered by Blogger





 
Het web log van Luc Verhelst

Blogger

Next blog

Flag Blog
Notify Blogger about objectionable content.
What does this mean?


Get your own blog

BlogThis!










stop racisme